Nederlandse cosmeticamarkt groeit naar € 3,8 miljard

Nederlandse cosmeticamarkt groeit naar € 3,8 miljard: sociale media, premiumproducten en online verkoop als aanjagers

De Nederlandse cosmeticamarkt is in 2024 met 5,9% gegroeid tot € 3,8 miljard. De sector profiteerde van de afgenomen inflatiedruk en veranderend consumentengedrag. Jongere doelgroepen, met name Gen Z, speelden een sleutelrol. Zij lieten zich beïnvloeden door sociale media – TikTokable’ producten – en kozen voor producten die direct online beschikbaar zijn en er niet alleen goed uitzien, maar ook een unieke ervaring bieden – denk aan trendy verpakkingen, innovatieve make-up formats en producten zoals bodymists. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureaus NielsenIQ en YouGov, verzameld en geanalyseerd door de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Vooral de deelmarkten geuren, decoratieve cosmetica, haar- en mondverzorging presteerden bovengemiddeld. De verkoop in aantal verpakkingen steeg met 2,4%. De gemiddelde besteding per hoofd van de bevolking is € 177,- per jaar. 

Premium en transparantie steeds belangrijker

Consumenten investeren meer in hoogwaardige verzorgingsproducten, zoals serums, haarverzorging en dermacosmetica. Er is sprake van een steeds beter geïnformeerde consument die waarde hecht aan transparantie, bewezen effectiviteit en duurzaamheid.

Online blijft groeien, maar fysieke winkel blijft belangrijk

Hoewel het aandeel van online verkoop verder groeide naar 15,7%, blijft de fysieke winkel een onmisbaar kanaal – zeker voor producten waarbij geur of advies belangrijk zijn. In de parfumerie was de omzetgroei zelfs groter dan bij drogisterijen, terwijl de supermarktverkoop onder druk stond.

Duurzaamheid als standaardverwachting

Consumenten verwachten inmiddels dat producten én verpakkingen duurzaam zijn. De industrie speelt hierop in met onder meer navulverpakkingen en transparante communicatie over ingrediënten en een focus op milieuvriendelijkheid.

Vooruitblik 2025: stabiele groei ondanks wereldwijde onzekerheden

De NCV verwacht ook in 2025 een positieve omzetontwikkeling, zij het gematigder. Belangrijke thema’s voor de toekomst zijn onder andere ‘aging gracefully’, gepersonaliseerde huidverzorging, technologische innovaties en een grotere rol voor inclusieve- en diverse producten.

Bron: ANP nieuws.

mandyb
mandybhttps://mandyb.nl
Ik ben Mandyb(Mandy buddenberg) blogger, schrijfster, ideamaker, creatieveling, onderneemster en van alles wat. Daarnaast werk ik in de zorg als begeleider.

Related Stories

Discover

Waarom is Nikkie de Jager zo beroemd?

Nikkie de Jager moet je inmiddels wel kennen toch? Deze vrouw is wereldberoemd geworden...

Ik heb leuke nieuwe denim schoenen gescoord bij de…Tada!

Ook de Scapino is weer hip. Leuke betaalbare schoenen en ook merken. Deze schoenen...

Populaire producten van Catrice, een review van de producten.

Me at catrice @de kruidvat. Mijn mandje vol met leuke producten om te testen....

Waarom gaan zoveel bedrijven failliet in 2025 en de...

Bedrijven vallen om, goede zaken gingen failliet. Merken zoals. Veel panden staan leeg, iedereen...

Is de Zeeman anno 2025 weer hip? En terecht...

Je zou je vroeger dood schamen. Je koopt bij de Zeeman en Wibra, je...

Wie is Vera Camilla? Een leuke influencer! Wie is...

​Vera Camilla is een Nederlandse influencer, ondernemer en auteur, geboren op 6 februari 1992...

Popular Categories

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here