Even kort voor mensen die geen idee hebben..
Wat is bloggen eigenlijk? Is dit nog wel van deze tijd?
Het is niet meer zo hip en geld verdienen met een blog is zeker lastiger door de opkomst van concurrentie als Tiktok en Instagram, de zogenaamde influencers waar veel advertenties heengaan.
Bloggen is het regelmatig schrijven en publiceren van artikelen op een online platform, vaak een persoonlijke website of een gespecialiseerd blog. Het doel van bloggen is om informatie, ervaringen, meningen of creatief werk te delen met een breed publiek. Blogs kunnen verschillende onderwerpen behandelen, zoals reizen, lifestyle, technologie of voeding. Bloggers gebruiken vaak een informele schrijfstijl, wat het toegankelijk maakt voor lezers. Daarnaast kunnen ze interactie aangaan met hun publiek via reacties of social media. Bloggen kan dienen als hobby, maar ook als een manier om geld te verdienen, bijvoorbeeld door advertenties of samenwerkingen met merken.
Bloggen heeft vele voordelen zoals bijverdienen, goed verdienen, een fulltime inkomen, een hobby, en nog veel meer, maar het heeft ook echt wel nadelen.
7 nadelen van bloggen:
1. Bloggen is tijdrovend
Dat bloggen tijdrovend is, is meteen de reden dat veel bedrijven er na een enthousiaste start binnen een paar blogs alweer mee stoppen. Er komen opdrachten binnen die voorrang krijgen. En voor bloggen is er geen tijd meer. Je moet je voorstellen dat je van idee tot publiceren snel 3 uur verder bent.
2. Bloggen is duur
Dat brengt ons meteen bij het tweede punt. Doordat bloggen veel tijd kost, is het duur. Die kosten willen we wel meteen even pareren. Want een blog schrijf je voor de eeuwigheid. Nou ja, niet echt natuurlijk. Maar als je hem op je website publiceert, dan blijft hij daar zeker een paar jaar staan. En in al die jaren blijft het als een katalysator bezoekers naar je website trekken. Helemaal gratis. Dus ja, het is duur. Maar het is ook een eenmalige investering die lang meegaat.
3. Geen inspiratie
Ja, daar zit je dan. Met je laptop voor je neus. Je hebt zojuist een hele middag gereserveerd voor het schrijven van een sterk blog. Een monsterblog. Maar ja… waarover? En je ontdekt dat niets binnen jouw bedrijf de moeite waard is om te delen. Nou, dat is dus niet waar. Er zijn genoeg aanknopingspunten voor een blog. Desnoods schrijf je als online marketingbureau een blog over de nadelen van bloggen.
4. Je kunt niet leuk schrijven
Oke, je had geen inspiratie. Maar na een brainstorm met een paar collega’s heb je besloten om als garage een tof blog te schrijven over hoe de Volkswagen Golf door de jaren heen is veranderd. Maar nu kom je bij het volgende nadeel van bloggen. Namelijk dat je helemaal niet leuk kunt schrijven. Tenminste, dat vind je zelf. En wist je dat iedereen dat van zichzelf vindt? Maar dat het uiteindelijk wel meevalt? Dus schrijf gewoon op je eigen manier en laat het daarna nog even controleren op spelling. Want het staat wel netjes als het foutloos Nederlands is. Dat vindt Google trouwens ook belangrijk en blogs schrijf je natuurlijk ook voor SEO.
5. Mensen kijken alleen nog video’s
Mensen kijken graag video’s. En kijken plaatjes. Dat is waar. Dus illustreer jouw blog rijkelijk met mooi beeld, wat je kunt delen op je socials en in de nieuwsbrief. En waarom je dan nog een tekst zou typen? Omdat mensen die echt geïnteresseerd zijn, altijd graag achtergrondinformatie lezen. Jouw blog dus.
6. Geen garantie dat het wordt gelezen
Welkom in de wereld van online waar garanties niet bestaan. Je staat vandaag bovenaan in Google en morgen misschien niet meer. Zo gaat het ook met een blog. Misschien is jouw blog heel succesvol. Maar misschien wordt hij ook gewoon helemaal niet gelezen. Dan is het weggegooide tijd. En geld.
7. Misschien word je gezien
Het kan natuurlijk gebeuren dat niemand je blog leest. Dat is een nadeel. Maar misschien vind jij het juist een nadeel dat iemand jouw blog leest. En misschien heeft die persoon er ook nog een mening over. Dat is dan best spannend. Maar hé, het is maar een blog. Het is gewoon jouw verhaal. Jouw kijk op een onderwerp. En als iemand een andere mening heeft, dan mag dat.